Lokakuussa olin tyttären kanssa tonttukurssilla työväenopistolla.Kurssi oli yhden viikonlopun eli aikaa ei ollut paljon ja tekemistä kylläkin.Mä en saanu omaa valmiiksi kurssilla johtuen materiaaliongelmista..olin silloin hiukan pettynyt mutta kurssin jälkeen ostin itse haluamaani kangasta ja tein sen sitten kotona valmiiksi.

Kurssilla ensin valittiin kasvot...kokoja sekä ilmeitä oli monenlaisia.Kasvot oli tehty massasta jota en nyt muista enää nimeltä mutta ne oli siis ihan raakileita eli valkoisia.Ne piti hioa sienellä ja pienellä vesimäärällä itse sekä tietenkin maalata kasvojen väri ja silmät ym.Jo kasvojen valintavaiheessa me naurettiin tytön kanssa kun mun tulevan tontun kasvot oli niin juonikkaan näköiset ja meillä tuli heti mieleen tonttu Toljanteri ja senpä takia mun tontun nimi on Toljanteri.Tyttären tonttu on Viänänen.

Kasvojen maalauksen jälkeen tehtiin kroppa ja siinä oli 2 eri vaihtoehtoa..joko rautalankakroppa taikka ommeltu kroppa johon vanutäyte.Me valittiin tuo ompelu.Vaatteiden teko ,hiukset ja parta liimalla...oli  kyllä erittäin työläs projekti.Täälä ne molemmat tontut komeilee vintage nojatuolissa vieretysten...

Kuvasin tontut ulkona Itsenäisyyspäivänä.Tontut on istumassa mun korituolissa jonka sain kun olin 2-vuotias eli se on ollut mun matkassa 42 vuotta.Mulla oli lapsena myös ihana pikkunen punainen keinutuoli mutta muistan että se meni rikki.

 

Mun tonttu Toljanteri ...Kehvatsu

 

IMG_7721.jpg

 

 

 

 

 

 

IMG_7722.jpg

 

 

 

 

Tyttären tonttu Kuopion osaston Viänänen ..Kyyylläää

 

 

IMG_7723.jpg

 

 

 

 

 

 

IMG_7724.jpg

 

 

 

 

 

Ja kaverukset yhdessä...

 

 

IMG_7725.jpg