Ajattelin laittaa tekstiä ja kuvia hiukan työvälineistä, joita tarvitsen Helmitöissä.

Tälläinen "Matto" on ehdoton, kun helmitöitä tekee..tarvittavat helmet siis laitetaan tähän ja siitä sitten poimitaan neulalla langalle. Käytän tämän "Maton" nurjaa puolta (näkee helmet paremmin), kuten eilisen postauksen yhteydessä nähtiin ,kun tein Helmipalloja. Mulla on näitä 2 kpl ja mulle ne on tehnyt eräs vanha leidi nimeltään Maureen, joka asuu Australiassa...mieheni sukulaisia. Kai nämä jotain patalappuja / pannunalusia varsinaisesti on, mutta en ole raaskinut sotkea niitä, ja kun aloitin koruharrastuksen, niin otin ne käyttöön .


                                      

NEULOJA tarvitaan töihin, joissa käytetään lankaa ja siimaa. Tavallinen ompeluneula ei sovellu, koska ovat liian paksuja ja jäykkiä, eivät siis mahdu pienempien helmien läpi. HELMINEULAT ovat ohuita ja joustavia.

                     

                                

NYMO- lankaa. En oikein kovasti pidä tästä langasta, koska se rispaantuu ja menee poikki helposti. Lisäksi koruja,jotka olen tehnyt tähän lankaan, en uskalla käyttää kuin joissain juhlissa. Arkikäytössä sais pelätä, että tarttuu johkin  ja sitten koru on  poikki. Huono puoli on myös se, että venyy korun painosta..ja lanka näkyy helmien välistä.

                         
                       

 

SIIMA on kaikille tuttu materiaali kalastuksen merkeissä. Mutta tätä voi käyttää korujen tekoon. Siimasta saa kestävän korun / korunosia. Etuja on se, ettei se rispaannu hankautuessaan lasihelmen sisäpintaa vasten. Jaksaa kannatella painaviakin helmiä venymättä..toisin kuin esim. NYMO -lanka. Tämä siima on aika ohutta ja juuri sopivaa korujen tekoon.


                        

 

KORUVAIJERI on kätevä materiaali tehdä koruja, jos ei halua käyttää paljon aikaa. Lisäksi saa hiukan vaihtelua. Tässä ei tarvita neulaa..vain helmet ja vaijeri ensin alkuun..pujotellaan helmet haluttuun järjestykseen, ja siinähän ei nyt montaa minuuttia mene. Sitten vain korun päättely.

                         

 

Lähikuvaa koruvaijerista. Elikkäs mä tykkään käytää tällästä aika ohutta vaijeria, joka taipuu hyvin ja korusta ei tule liian jäykkä. Vaijeri on siis tehty terässäikeistä ja sen jälkeen päällystetty muovilla. Tässä mun vaijerissa on 19 säiettä ja paksuus on 0,35 mm elikkäs aika ohutta. Olen käyttänyt joskus 49-säikeistä, mutta musta se oli aika jäykkää..en tykännyt.

 
                           

 

FIRELINE KUITUSIIMA..tämän olen ostanut hiljattain ja uusi tuttavuus mulle. Näin erään ohjeen , jossa käytettiin tätä kuitusiimaa, ja ajattelin kokeilla. Materiaali on sormituntumalla saman tyyppinen kuin hammaslanka. Ei siis lainkaan kuin tavallinen perus siima. Jahka saan kokeiltua tätä niin kommentoin mitä mieltä olen. Kestävää tämänkin pitäs olla, samoilla ominaisuuksilla kuin normaali siima.

 
                           

 

PIHDIT ja SAKSET.  Pihtejä käytän myös Hopeakorujen teossa, samoin sitä "Mattoa".